Gümrük
Birliğinin uygulanmasında 1/95 sayılı OKK'nin kurallarının yanı sıra Ankara Anlaşması
ve Katma Protokolün genel hükümleri de dikkate alınması gerekmektedir. Buna
karşılık, Katma Protokolün Gümrük Birliğinin kurulmasına ilişkin hükümlerinin
uygulanması artık söz konusu değildir.
Gümrük Birliği sadece sanayi
mallarının ve işlenmiş tarım ürünlerinin ticaretini kapsamaktadır. İşlenmemiş
tarım ürünlerinin serbest dolaşımı, Ankara Anlaşmasının temel amaçlarından
biri olmakla beraber Türkiye’nin Topluluğun (Birliğin) ortak tarım politikasına uyum
sağlayamamış olması nedeniyle Gümrük Birliğinin kapsamı dışında tutulmuştur.
Temel tarım ürünleri için hâlen 1/98 ve 2/2006 sayılı OKK çerçevesinde tercihli
ticaret rejimi uygulanmaktadır. Kömür ve çelik ürünleri ise 1
Ağustos 1996 tarihinde yürürlüğe giren Serbest
Ticaret Anlaşması kapsamında işlem görmektedir.
1/95
sayılı OKK’ye genel olarak bakıldığında, taraflar arasında bir Gümrük Birliğinin
oluşturulmasının esaslarından ziyade Türkiye’nin Topluluğun mevcut Gümrük
Birliğine dahil edilmesinin esaslarının belirlenmiş olduğu görülmektedir. Öyle
ki 1/95 sayılı OKK, içerik olarak Topluluğun iç pazar mevzuatı doğrultusunda hazırlanmıştır.
Karar’da, birçok yerde Topluluk düzenlemelerine gönderme yapılmıştır. Bu
çerçevede Türkiye, ulusal mevzuatını Topluluğun gümrük ve ticaret politikalarının
yanı sıra rekabet ve fikrî sınai mülkiyet haklarına ilişkin politikalarının da
dâhil olduğu kapsamlı bir alanda uyumlaştırma yükümlülüğü altına girmiştir.
Ayrıca Türkiye, Gümrük Birliği kapsamında ortaya çıkacak yorum ve uygulama
sorunlarını da Topluluk yargısının içtihatları çerçevesinde çözeceğini kabul
etmiştir. Buna karşılık, Türkiye’nin Topluluğun karar alma (yasama), yürütme ve
yargı mekanizmalarına aktif katılımını sağlayacak herhangi bir mekanizma da
öngörülmemiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder