İşletme yönetiminin bilgi
gereksinimini karşılamak için, verilerin derlenmesi, sınıflandırılması, veri
tabanlarının oluşturulması, verilerin bilgiye dönüştürülmesi ve ilgili birim
ve kişilere ulaştırılması işlevine, bütünleşik işletme bilgi sistemi denir.
İşlem süreçleme bilgi sistemi, karar destek sistemi, yapay zeta, uzman
sistemler, son kullanıcı bilgi sistemi, bütünleşik işletme bilgi sisteminin
başlıca alt sistemleridir. İşletme işlevleri bilgi sistemi, pazarlama, üretim,
insan kaynağı, finans, üst yönetim gibi işletme işlevlerini destekleyen çeşitli
bilgi sistemlerini içerir. Günümüzde, bilgilerin girilmesi, işlenmesi,
depolanması ve ulaştırılması teknolojileri, dünya ölçüsünde bütünleştirilmiş ve
birbirine bağlanmıştır. Böylece, işletmeler, dünyanın her yerindeki bilgiye
elektronik araçlarla erişebilmekte ve istediği bilgiyi aynı yöntemle istediği
adrese ulaştırabilmektedir. İşletmeler, rekabet üstünlüğü sağlayabilmek için,
çağdaş iletişim olanaklarını kullanmak durumunda kalmışlardır. Bu olanakların
en başında ofis otomasyonu, internet ve intranet gelmektedir.
Geleneksel ofislerde, bürolarda ya da iş yerlerinde yapılan işlerin, elektronik
araçlarla yapılmasına ofis otomasyonu denir. Dünyadaki bilgisayarların
birbirine bağlanmış durumuna, internet veya uluslararası ağ denir. İşletmeler
internet olanaklarından yararlanarak, her türlü adrese elektronik bilgi
aktarmaktadır. Ayrıca, internet sayesinde sanal işletmecilik ve sanal işletme
yönetimi de gerçekleştirilmektedir. Dünyadaki sanal işletme pazarlarının
sayısı, her geçen gün hızla artmaktadır. İnternet teknolojisinin işletme içinde
kullanılmasına, intranet denir. İnternetle işletmeler, dışa kapalı olarak,
işletme içinde, elektronik veri ve bilgi akışını kolayca gerçekleştirmektedir.
Ayrıca çalışanlar, eskiden işletme içindeki ofislerde ya da odalarda yaptıkları
işleri, hiç işletmeye gelmeden, intranet ile evlerinde, taşıt araçlarında ya da
dünyanın herhangi bir yerinde yapabilmektedirler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder