Dönüşüm sürecinde girdiler,
şekil değişikliği, taşıma, depolama, denetleme gibi birçok faaliyet sonunda ilk
durumlarından daha fazla bir değere (katma değer) dönüşür. Hizmetlerin üretim
süreci, malların üretim sürecinden önemli ölçüde farklılıklar gösterir.
Hizmetler, mallara oranla daha soyuttur, tüketicilerin yüksek oranda katılımını
gerektirir, üretilirken tüketilir, depolanamaz, emek, yoğun nitelik ve kendine
özgü kalite özellikleri taşır. Türkiye’de mal üretiminde ve malların
kalitesinde tüketici sızlanmaları oldukça azalmıştır. Buna karşılık, hizmet
üretiminden, hemen her alanda yakınmalar vardır. Türkiye, dünya standartlarında
hizmet üretemediği için halkın tepkisi ve mutsuzluğu artmaktadır. Tek üretim,
parti üretimi, akıcı üretim, sipariş üretimi, sürekli üretim, kitle üretimi,
grup teknolojisi ve sıfır stoklu üretim, başlıca üretim sistemleridir.
JIT sisteminde, işletmeye malzeme satanlarla işletmenin proje takımlarının
birlikte hareket etmeleri sağlanmalıdır. Satıcılar da sisteme dahil edilerek,
girdi kalite kontrolünde ve JIT programlarının hazırlanmasında ortak hareket
edebilmelidirler. JIT sistemi, planlamadan daha çok kontrole ağırlık verir.
Planlama zaman israfına yol açar. Oysa, iyi bir kontrolle değişikliklere
kolayca uyum sağlanmıştır. Basit gözle kontrol sistemleri, karmaşık bilgisayar
destekli kontrol sistemlerine tercih edilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder