Kamu
ekonomisinde içerisinde mahalli idareler gerek bütçeleri gerekse ekonomik
etkileri açısından önemlidir. Mahalli idareler bütçeleri denildiğinde
belediyeler, il özel idareleri, İller Bankası ve su ve kanalizasyon idareleri
bütçeleridir. Mahalli idare bütçelerinin %90’ı belediyeler tarafından
gerçekleştirilmektedir. Merkezi yönetimin ağırlık kazandığı ülkelerde mahalli
idarelerin etkisi sınırlıdır.
Türkiye’de
son yıllarda mahalli idarelerin bütçe ve yetkileri arttırılmaya çalışılmaktadır.
Türkiyede mahalli idarelerin yasa yapma ve vergi koyma yetkileri yoktur. Bu
nedenle yetkileri, görevleri, gelir kaynakları ve harcamaları merkezi yönetim
tarafından belirlenir. 1980 sonrası dönemde emlak vergileri ve bazı vergilerin
toplanması belediyelere bırakılmış ve belediyelere genel bütçeden daha çok kaynak
transfer edilmeye başlanmıştır. Bu gelişmelerin sonucu olarak 1980 yılında
mahalli idarelerin gelirlerinin GSYH oranı %1 civarında iken 1995 yılında %2,39
a ve nihayet 2010 yılında %3.55 e kadar çıkmıştır.
|
Gelirler
|
Harcamalar
|
Gelir-Gider
Farla
|
1975
|
1,22
|
1,16
|
0,06
|
1980
|
1,05
|
1,28
|
-0,23
|
1985
|
1,48
|
1,40
|
0,08
|
1990
|
1,76
|
1,79
|
-0,03
|
1995
|
2,39
|
2,54
|
-0,15
|
2000
|
3,27
|
3,57
|
-0,30
|
2005
|
3,24
|
3,17
|
0,07
|
2009
|
3,37
|
3,82
|
-0,44
|
2010
|
3,55
|
3,39
|
0,16
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder