Dünya
ekonomisinde ham petrol ve petrol ürünleri taşımasında denizyolları yanında
boru hattı taşımacılığı 1960’lardan sonra hızlı bir gelişim göstermiştir. Boru
hatları iç çapı 30-120 cm olan çelik veya plastik borulardan yapılır.
Petrol’ün hareketi sağlamak için boru hatları ile birlikte pompa istasyonları
inşa edilir.
Çoklu
kullanım için yapılan boru hatlarında nakil işlemi iki veya daha çok farklı
ürünü aynı hattan ard arda gönderilerek yapılır. Ham petrol belli miktarlarda
balmumu veya parafin içerir. Soğuk iklimlerde balmumu boru hattı içerisinde
artış gösterebilir. Balmumu birikimi periyodik olarak hat boyunca temizlenir.
Türkiye’de
ilk boru hattı 1966’da Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı (TPAO) tarafından
Batman-Dörtyol (İskenderun Körfezi) arasında döşenmiş ve işletmeye açılmıştır.
Bu hat, TPAO yanında Shell ve Mobil’in Siirt ve Diyarbakır illerindeki üretim
arazilerine ikincil hatlarla bağlanmıştır.
Türkiye-Irak
Petrol Boru Hattının inşasına 1974’te başlanmış, hat 25 Mayıs 1977’de işletmeye
açılmıştır. Toplam 891 km uzunluğundaki hattın 340 km’si Irak’ta, 641 km’si
Türkiye’dedir. Bu hat Kerkük’ten başlamakta, Habur Çayı üzerinden Türkiye’ye
geçmekte ve İskenderun Yumurtalık’ta son bulmaktadır.
Hat
üzerinde ikisi Irak’ta, üçü Türkiye’de beş pompalama istasyonu vardır. Kapasitesi
günde 700 bin varil hesabıyla yılda 35 milyon tondur. Pompalama istasyonları
eklendiğinde kapasite günde 900 bin varile (yılda 45 milyon tona) çıkabilmektedir.
Türkiye bu boru hattından ton başına belirli bir taşımacılık ücreti almakta,
ayrıca nakledilen ham petrolün %40’ına kadar kısmını satın almak seçeneğine
sahip bulunmaktadır. Hat, sermayesinin tamamı TPAO’ya ait BOTAŞ tarafından
işletilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder