Türkiye’de
kamu mali yönetimine ilişkin ilk düzenleme 1927 yılında çıkarılan 105 0
sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu’dur.
Bu kanun 2006 yılma kadar uygulan-
mış ve 2006 yılından itibaren bütçeler 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kon Kanunu’m
göre hazırlanmaktadır. Mali yapıdaki bu önemli değişiklik kamu maliyesinin temel ilkeleri bakımından birçok yeniliği de
beraberinde getirmiştir.
Bütçe
türleri uluslararası normlarca benimsenen biçimde yeniden tanımlanmış ve
sınıflandırılmıştır. Bütçenin kapsamı genişletilmiştir. Büyük ölçüde kamu
idarelerinin tüm gelir ve giderlerinin bütçelerde yer alması sağlanmış ve
bütçe dışında gelir elde edilmesi ile gider yapılması önlenmiştir. Stratejik
planlama ve performans esaslı bütçelemeyi esas alan bu mali yapı kalkınma
planları ve bütçeler arasında sıkı bir bağ kurmuştur. Çok yıllı bütçelemeye
geçilmiştir.
Harcamalar konusunda esneklikler sağlanmıştır ve harcama öncesi
vize ve tesciller kaldırılmıştır. Kamuda uygulanan muhasebe geliştirilmiş ve
aynı muhasebe sistemi kullanma zorunluluğu getirilmiştir. Diğer önemli
değişiklik ise mahalli idareler ve sosyal güvenlik kurum- larının bütçe
büyüklüklerinin TBMM’nin bilgisine sunulması sağlanmıştır. Vergi muafiyeti
istisna ve indirimleri ile benzeri uygulamalar nedeniyle vazgeçilen kamu
gelirleri cetveli (Vergi harcamaları cetveli) bütçe kanunlarına eklenmeye
başlanmıştır. Yeni mali yapı ile bütçe birliği, mali saydamlık ve
hesap verebilirlik, kamu kaynaklarının kullanımında etkinlik, ekonomiklik ve
verimlilik öne çıkmaktadır.
Kamu
kaynağının etkin kullanımı açısından önemli yenilikler getiren yeni kamu mali
yapısında yer alan mali saydamlık kavramı
önemlidir. Kamuda mali saydamlık kamu sektörünün mali görünümü hakkında kamuya
açık olmak ya da kamu kesimi ile halkın arasındaki asimetrik bilginin
azaltılması anlamına gelir. Halkın yeterli bilgiye sahip olması ödenen
vergilerin nereye harcandığını izlemesine olanak tanır. Kamu görevlisi de
kendisine emanet edilen paranın hesabının sorulacağını bildiği için verimli ve
etkin olma gayreti içinde olacaktır.
Mali
saydamlıkla ilgili yeni kamu mali yönetim yapısı vergi harcamalarının ra-
porlanması, harcamacı kuruluşların ileriye yönelik bütçe tahminlerinin, yerel
yönetimler ve sosyal güvenlik kurumlarının bütçe tahminlerinin bütçe kanunu
tasarısına eklenmesi gibi parlamentoya ve kamuoyuna sunulacak raporların
içeriğini zenginleştiren önemli yenilikler getirmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder